Preposisjoner
Preposisjoner er småord som forteller om hvor noe er plassert eller foregår (på taket, foran skjermen). Av og til kan det være vanskelig å vite hvilken preposisjon det er korrekt å bruke. En grunn til dette er at preposisjoner ofte brukes annerledes i talespråket enn i skriftspråket.
To preposisjoner som det er særlig lett å forveksle, er i og på. Nedenfor følger noen regler for bruk av preposisjoner i skriftlige tekster:
Vi bruker i om institusjoner i vid betydning og på i begrenset eller konkret betydning:
Dette er noe man bør jobbe med i skolen. (= i skoleverket)
Jeg har gått på skolen i tolv år.
Jeg ønsker meg en jobb i helsevesenet.
Jeg har jobbet på sykehjem annenhver helg det siste året.
Når vi skal oppgi hvilken skole vi har utdanning fra, er det også vanlig å bruke ved:
Jeg tok Vg2 elenergi ved Heimdal videregående skole.
Vi kan bruke både i og på om kompetanse og ferdigheter:
Jeg har god kompetanse i engelsk.
Jeg er god i engelsk.
Jeg har god kompetanse i/på ikt.
Jeg er god i/på ikt.
Firmaet vårt har høy kompetanse i/på miljøvennlig teknologi.
Om konkrete ferdigheter bør vi bruke til, ikke på:
Jeg er god til å kjøre truck.
Jeg er flink til å behandle kunder.
Etter ordet krav kan vi ha flere preposisjoner:
De ansatte har fremmet krav om høyere lønn.
Jeg mener jeg har krav på tre uker sammenhengende sommerferie.
Kundene stiller store krav til kvalitet.
På brukes ofte i uformelt språk. Du bør unngå uttrykkene nedenfor i brev og andre tekster med strenge krav til korrekt språk:
Jeg har et nytt prosjekt på gang.
Bedre: Jeg holder på med et nytt prosjekt.
Jeg mener jeg har rett på penger.
Bedre: Jeg mener jeg har rett til penger.
Bedriften vår kjører på kvalitet.
Bedre: Bedriften vår er opptatt av kvalitet.