Finn virkemidler i reklameannonser!
Bruker ulike reklamer de samme virkemidlene for å overbevise mottakerne? Det skal du finne ut mer om gjennom denne oppgaven.
Oppgaver:
-
Finn tre reklameannonser for et produkt eller en tjeneste i norske magasiner eller aviser.
- Registrer virkemildene som blir brukt i reklamene, ved at du fyller ut skjemaet under. Sett kryss ved det du finner i hver av reklamene. Du kan kopiere skjemaet og lime det inn i et Word-dokument.
Se side 92–93 og 57–61 i boka hvis det er begreper i tabellen som du trenger forklaring på.
Virkemiddel | Navn på reklame 1 | Navn på reklame 2 | Navn på reklame 3 |
Logoen er plassert nederst | |||
Det er henvendelse til "du" | |||
Det er brukt et tydelig slagord | |||
Nyhetsargument | |||
Fornuftsargument | |||
Autoritetsargument | |||
Lykkeargument | |||
Eksklusivitetsargument | |||
Forklaring av konsekvenser | |||
Flertallsargument | |||
Viser til felles verdier | |||
Viser til konkrete eksempler | |||
Positivt ladde ord om produktet | |||
Negativt ladde ord om å ikke bruke produktet | |||
Humor | |||
Gjentakelser | |||
Kontraster |